Jumat, 18 September 2020

Film Indonesia KISAH ANAK-ANAK ADAM 1988


Kisah anak-anak Adam adalah cerita filem Indonesia mengenai Nabi Adam A.S., isterinya dan anak-anak pertama mereka. Adam dan Hawa tiba di berlainan tempat di Bumi dan akhirnya mereka bertemu. Mereka melahirkan empat orang anak: kembar perempuan (Labuda dan Ikrima) dan kembar lelaki (Habil dan Qabil). Qabil sangat dengki terhadap Habil apabila korban kambing biri-birinya diterima, dan pada sebaliknya, kambing biri-biri Qabil tidak diterima. Tambahan lagi, Habil juga akan mengahwini kembar perempuan Qabil, Ikrima, yang cantik. Qabil juga turut menyintai IkrimaSyaitan membisik kepada Qabil bagaimana caranya untuk membunuh HabilQabil mengangkat batu berat dan menyampaknya ke arah kepala HabilHabil akhirnya meninggal dunia dengan akibat itu, dan wujudlah seorang pembunuh manusia pertama dalam sejarah.

Qabil menyesal terhadap perbuatannya yang kejam. Beliau sedang berfikir apa yang hendak dibuat seterusnya dengan mayat adik lelakinya yang telah dibunuh. Beliau melihat dua ekor burung gagak hitam yang bertarung dan satu darinya mati ditewas. Burung hitam yang hidup itu menggali tanah dan menanam burung yang sudah mati itu. Qabil mengikut cara tersebut lalu menggali tanah dengan kedalaman yang cukup untuk mayat Habil ditanam. Maka, inilah asasnya cara menanam mayat oleh masyarakat Islam dan kebanyakan budaya manusia kini yang diamalkan untuk beberapa alaf.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Film Indonesia SUSTER MARIA 1974

>> DOWNLOAD << Atas perintah pimpinan rumah sakit, perawat Maria (Tanty Josepha) mendatangi rumah Ny. Permana (Chitra Dewi). Ma...

Flag Counter